Často a rád se procházím Olomoucí, kde také studuju. Mám rád atmosféru historického centra a jeho pamětihodnosti.
Nedávno jsem se opět kochal sakrálními památkami. Byl jsem ale nemile překvapen, když jsem zjistil, že sochám dvou svatých v centru města chybí jejich typické atributy.
Tou první sochou je socha svatého Floriána v blízkosti kostela svatého Michala a poblíž slavného privátu v ulici Na Hradě. Pozornému divákovi jistě neujde fakt, že ten andělíček, který světci pomáhá hasit, jaksi nemá co hasit. Zkrátka, že ten charakteristický hořící domeček na soše patrona hasičů prostě chybí. Anděl tak lije své vědro s vodou do vzduchoprázdna. I kopmozičně tam u nohou svatého Floriána prostě "něco" chybí. Chci věřit té optimističtější variantě - že hořící domek nebyl ukraden, ale jen se pouze dočasně odborně restauruje...
Další šok jsem zažil při pečlivém pohledu na průčelí chrámu Panny Marie Sněžné. Nepřijde vám něco podivného na plastice apoštola Pavla? Je to ta socha ve spodním "patře" plastik vpravo, tvoří pár se sochou apoštola Petra. Oba světci - Petr i Pavel - mají v rukou knihu. To by bylo v pořádku. V rukou svatého Petra se ještě nachází kovové, asi pozlacené klíče, jeho typický atribut. Ale ti, kteří by čekali u svatého Pavla nástroj jeho umučení - meč, jsou zklamáni. Přitom jsem přesvědčen o tom, že tam meč dříve určitě byl, kompozice sochy je tomu uzpůsobena. A taky kamenný svatý Apoštol národů Pavel nějak podivně drží v ruce knihu. Myslím, že záměřem sochaře bylo, aby světec tu knihu opíral o rukojeť meče.
Takže se ptám - kde je hořící domek svatého Floriána a meč svatého Pavla??
Měl jsem tu čest, že mi byly obě pozoruhodnosti ukázány "in vivo", i já se nad nimi podivuji, ale kde hledat domek a meč opravdu netuším :)
Ano potvrzuji, domeček na Žerotíňáku byl, a není. Jestli byl svatý Pavel vyzbrojen, to ale potvrdit nemohu.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.